Plymovent krijgt voet aan de grond in de automobielindustrie

18 februari 2013 Plymovent profileert zichzelf binnen de automobielindustrie met een breed assortiment aan afzuigsystemen voor de verwijdering van las- en snijrook.

Plymovent behoort al jaren tot de marktleiders in de metaalverwerkende industrie met zijn geavanceerde lasrookafzuigsystemen. Vorig jaar heeft Plymovent SHIELD fire safety solutions geïntroduceerd. Deze systeemoplossing is bij uitstek geschikt voor olieachtige las- en snijtoepassingen in de automobielindustrie.

Las- en snijwerkzaamheden met olie creëren olieachtige lasrook. Deze rook verhoogt het risico op brand door zelfontbranding. Om dit specifieke probleem te ondervangen heeft Plymovent SHIELD fire safety solutions ontwikkeld. SHIELD vermindert de kans dat een afzuig- en filtersysteem vlam vat –in een olieachtige werkomgeving- tot een minimum. Juist de automobielindustrie is zo een omgeving, waar veel werkzaamheden plaatsvinden in combinatie met verschillende soorten olie. In het uiterste geval van brand, zorgt SHIELD ervoor dat de gevolgschade tot een minimum wordt beperkt.

SHIELD fire safety solutions zijn een combinatie van diverse producten. In feite bestaat het systeem uit drie onderdelen:

• Preventie: brand wordt voorkomen door het effectief afvangen van vonken (vonkenvanger) en het absorberen van oliehoudende lasrook (kalksteendoseerinstallatie).
  • Detectie: diverse detectoren signaleren een eventuele brand op basis van rook, hitte en vonken.
  • Onderdrukking: in het geval van brand wordt het filtersysteem automatisch afgesloten van alle luchtstromingen, waarna een ingebouwd blussysteem binnen enkele seconden de brand blust.

Al deze functionaliteiten worden vanuit een geavanceerd controlepaneel aangestuurd.

Naast het feit dat olie de kans op brand in afzuig- en filtersystemen vergroot, kan olie ook funest zijn voor de filtercartridges. Deze raken door olie snel verstopt. De kalksteendoseerinstallatie biedt hiervoor uitkomst!

Het doordachte SHIELD-programma is snel opgepakt en werpt haar vruchten af, wereldwijd. Plymovent heeft inmiddels meerdere systemen bij zowel autofabrikanten als toeleveranciers geïnstalleerd en in bedrijf gesteld, onder andere bij Ford, Johnson Controls, ThyssenKrupp, Kirchhoff en Gestamp.

Plymovent wil zich in 2013 nog verder profileren binnen de automobielindustrie met SHIELD fire safety solutions bij zowel OEM, Tier-1 als Tier-2 bedrijven.