Plymovent introduceert de luchtstroomsensor FlowGuard

31 maart 2011 Naar aanleiding van strengere gezondheids- en veiligheidsvoorschriften introduceert Plymovent de FlowGuard, een luchtstroomsensor die lassers beschermt tegen inademing van gevaarlijke lasrook.

De richtlijn HSG 258 voor ‘beheersing van vervuilende stoffen op de werkplaats’ van de British Health and Safety Executive schrijft, onder meer, voor dat gebruikers van lasrookafzuigingssystemen het recht hebben om te weten of zij effectieve afzuigingsapparatuur gebruiken.

De richtlijn zorgt ervoor dat het bestaande afzuigingssysteem altijd effectief is. Deze richtlijn biedt daarom bescherming voor lassers en mensen die in de buurt werkzaamheden verrichten, omdat hiermee wordt voorkomen dat lasrook de ademzone van de lasser bereikt, zodat schone lucht op het werk gegarandeerd is.

Plymovent helpt zijn klanten te voldoen aan de huidige voorschriften en voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen. Om aan deze voorschriften te kunnen voldoen, introduceert Plymovent de FlowGuard. Deze innovatieve sensor geeft informatie over de luchtstroom van de lasrookafzuigingsapparatuur. Een groene LED vertelt de eindgebruiker dat de luchtstroom effectief, en dus OK is. En een rode LED geeft aan dat de luchtstroom lager is geworden dan de ingestelde waarde.

FlowGuard kan worden gemonteerd op een afzuigarm, maar ook op elk ander afzuigingsapparaat. Een groot pluspunt is dat er geen elektrische bedrading nodig is om de luchtstroomsensor te monteren, omdat de sensor op batterijen werkt.