Nieuwe MistEliminator verwijdert olienevel in metaalbewerkingsprocessen

17 januari 2012 Plymovent heeft het MistEliminator-programma zodanig verder ontwikkeld dat olienevel nóg effectiever wordt afgevangen, gefiltreerd en verwijderd.

De kennis, ervaring en geavanceerde technologie van Plymovent zorgt voor een optimale beheersing van olienevel in de metaal-verwerkende industrie, zodat tijdens het werk de lucht altijd schoon is.

Olienevel of olierook ontstaat wanneer metaalbewerkingsvloeistoffen worden gebruikt om tijdens het werk metalen werkstukken te koelen of onderdelen en gereedschappen te smeren. Als bedrijf moet u voldoen aan de nationale of plaatselijke gezondheids- en veiligheidsnormen ten aanzien van olienevel. Olienevel moet worden afgevangen om de gezondheid van uw personeel te beschermen, een veilige werkomgeving te creëren en de levensduur van uw machines en gereedschappen te verlengen. Plymovent biedt het duurzame filtratiesysteem ‘MistEliminator’ om de achtergrondconcentratie van olienevel tijdens werkzaamheden met CNC-bewerkingsmachines en andere metaal-bewerkingsprocessen te verminderen.

Het nieuwe programma omvat diverse modellen van de MistEliminator, alle volgens het nieuwe productontwerp van Plymovent. Afhankelijk van het type olienevel kunt u kiezen voor de ME-3- of ME-4-serie. Alle filterunits en filterbanken zijn modulair en kunnen voor wat betreft capaciteit, media en efficiency worden afgestemd op uw specifieke wensen. Voor een grotere capaciteit heeft Plymovent filterbanken tot 15.000 m3/u aan het programma toegevoegd.

De filtratiemethode, waaronder zelflozende filtercassettes waarin olienevel tot druppeltjes wordt samengevoegd, zorgt voor een effectieve filtratie van olienevel met lage operationele kosten. Een van de nieuwe opties is de onderhoudsvrije OilPump. OilPump is een automatische pomp die teruggewonnen olie uit de MistEliminator verplaatst naar bijvoorbeeld een bassin zonder interventie door de operator.

In het geval van recirculatie biedt Plymovent een extra HEPA-filter. Recirculatie zorgt ervoor dat duur verwarmde of duur gekoelde lucht binnen de werkplek blijft. Dit bespaart niet alleen energie, maar ook uw verwarmings- en ventilatiekosten worden hierdoor lager.