Magnetic Grabber® wint de Red Dot Design Award 2011

Magnetic Grabber® wint de Red Dot Design Award 2011 voor productontwerp

14 april 2011 Vorig jaar werd door Plymovent een nieuw product geïntroduceerd voor brandweerkazernes en garagebedrijven in de automobielindustrie: de Magnetic Grabber®. Dit product heeft onlangs de Red Dot Design Award 2011 voor productontwerp gewonnen.

De Magnetic Grabber® is een apparaat waarmee uitlaatgassen worden verwijderd die afkomstig zijn uit voertuigen. Het product kan snel worden aan- en afgekoppeld tussen de uitlaatpijp en het systeem waarmee de uitlaatgassen worden afgezogen.

Ferdinand Coehoorn, Vice President Research & Development van Plymovent, reageert enthousiast: “Dit is een geweldige prestatie van niet alleen het innovatieteam van Plymovent, maar ook van het ontwerpbureau NPK. De sterke prestatie, gebruiksvriendelijkheid en het aantrekkelijke ontwerp van dit product moeten de Red Dot-jury hebben overtuigd. Het is een grote eer omdat Red Dot een gerenommeerd instituut is en de prijs onderstreept de hoge ontwerpkwaliteit van onze Magnetic Grabber®.”

Marc Laan, Product Manager VEX/Fire, voegt hieraan toe: “Het ‘click & seal’-ontwerp betekent een belangrijke doorbraak in de nozzle-markt. Deelnemers aan de Interschutz 2010 - de internationale beurs voor reddingswerkzaamheden, brandpreventie, rampenbestrijding, veiligheid en beveiliging - waren zeer enthousiast tijdens de officiële productintroductie. Er is veel vraag naar de Magnetic Grabber®, vooral in de VS. We hebben al meerdere groottes ontwikkeld om te kunnen voldoen aan de behoeften van onze klanten; de Magnetic Grabber® is nu verkrijgbaar in 75 mm, 100 mm en 125 mm.”

Op 4 juli 2011 zal Plymovent officieel de Red Dot Award in ontvangst nemen. Meer dan 1.000 gasten uit de wereld van ontwerp, de industrie, de maatschappij en media zullen de winnaars huldigen, een gebeurtenis die traditiegetrouw plaatsvindt in het operahuis van Essen, het Aalto Theater. De Magnetic Grabber® zal niet alleen opgenomen worden in het jaarboek van Red Dot, maar vanaf 5 juli 2011 ook worden tentoongesteld in het museum voor Red Dot-ontwerpen in Essen in Duitsland.

De Red Dot Design Award gaat terug tot 1955 en is nu ’s werelds grootste en beroemdste ontwerpcompetitie. Er zijn drie disciplines: productontwerp, communicatie-ontwerp en ontwerpconcept. In het jaar 2010 waren er niet minder dan 14.000 inzendingen uit 68 landen.