FumeSimulator visualiseert de achtergrondconcentratie van lasrook

27 januari 2012 Plymovent heeft de FumeSimulator ontwikkeld om de achtergrondconcentratie van lasrook in fabriekshallen te visualiseren.

Het ontwerp- en simulatieprogramma onderbouwt de effectieve werking van de ruimtelijke ventilatie- en filtratiesystemen van Plymovent waarmee lasrook beheersbaar wordt.

De aanschaf van duurzame ruimtelijke ventilatie- en filtratiesystemen, zoals het Push-Pull en Diluter-systeem van Plymovent, zijn lange termijn investeringen. Plymovent vindt het belangrijk dat de klant voor 100% achter zijn gekozen oplossing staat. De FumeSimulator berekent en visualiseert de lasrookconcentratie van een maatwerk-systeemoplossing. De simulatie laat zien of de lasrook, bij een gegeven systeemoplossing, onder de gewenste (wettelijke) grenswaarden blijft. Daarmee biedt de FumeSimulator zekerheid over de effectiviteit van deze investering.

De betrouwbaarheid van de simulatie hangt nauw samen met de input van de klant. De klant moet, voor een goede simulatie, aangeven welke lasprocessen er plaatsvinden, hoeveel lassers of lasmachines er aanwezig zijn, hoeveel uren er per dag gelast wordt, etc. Het Project Engineering-team van Plymovent verifieert deze data. De gegevens, samen met de gekozen systeemoplossing zijn het uitgangspunt voor de FumeSimulator.

Voor de simulatie maakt de FumeSimulator gebruik van CFD-technologie (Computational Fluid Dynamics). De FumeSimulator genereert een rapport waarin de lasrookconcentratie in de opgegeven productiehal gevisualiseerd wordt. De klant herkent zijn productiehal en de gekozen systeemoplossing en ziet zijn geleverde input terug in de rapportage.

Eduard de Haan, CEO van Plymovent Group BV, reageert zeer enthousiast: “In deze economische zwaardere tijden merken wij dat klanten hogere eisen stellen, zeker als het lange termijn investeringen betreft. De grenswaarden van lasrook worden wereldwijd aangescherpt. Waar wij voorheen klanten overtuigden tijdens referentiebezoeken, eist de klant tegenwoordig meer. Keurmerken en filterklassen volstaan niet meer. Als leverancier moeten wij vooraf kunnen aantonen dat de lasrookproblematiek, na installatie van onze afzuigsystemen, opgelost wordt. Het simulatieprogramma, FumeSimulator, voldoet aan deze vraag. Het product is overzichtelijk, realistisch en betrouwbaar. Op deze manier kunnen wij onze internationale markt nog beter van dienst zijn!”